با تغییر سبک زندگی، امروزه مخاطبِ آگهی های تبلیغاتی سرش را کمتر بالا به سمت آسمان میبرد که سرش پایین و به سمت صفحه ی مانتیور موبایلش است، ولی این به معنی حذف شدن تبلیغات محیطی نیست و می بینیم که بیلبورد همچنان در سطح شهر و در جاده ها وجود دارند و اثر آنها در برنامه های برندینگ را نمی توان نادیده گرفت.

با این حال برای رقابت با بستر چند وجهی دیجیتال و گرفتن توجه مخاطب در تولید و طراحی آگهی های محیطی شاید بیشتر از هر زمان دیگری، امروز نیاز به استراتژی و خلاقیت داریم. در ادامه چند نکته که توجه به آن میتواند آگهی های محیطی ما را اثربخش تر، مورد توجه تر و البته به یاد ماندنی تر کند را بررسی میکنیم.

1-   قانون شش کلمه و کمتر

گاهی اوقات سفارش دهنده یا طراح فراموش می کنند که مخاطب در حال حرکت در معرض بیلبورد قرار میگیرد. بطور میانگین مخاطب 6 ثانیه برای خواندن یک بیلبورد زمان دارد و ما باید تمام تلاشمان را کنیم که با حدود شش کلمه پیاممان را به بیننده منتقل کنیم. البته بسته به طول کلمه ها یا میزان راحتی خواندن میتوان تعداد کلمه ها را تا حدودی کم و زیاد کرد در کل البته هرچه به سمت کمتر شدن کلمه ها برویم بهتر است.

قطعا این کار آسانی نیست و یک نکته ی حیاتی دیگر وجود دارد، باید بدانید وقتی نوشته هایتان بصورت پاراگرافی در می آید شانس خوانده شدنش به سمت صفر میل میکند!

2-   لطفا این را در نظر بگیرید که بیلبورد رسانه ای نیست که از آن پاسخ مستقیم دریافت کنید

خیلی اوقات شاهد بیلبورد هایی هستیم که با شماره تلفن و آدرس وب سایت پر شده و باور کنید 99% کسانی که حتی این شماره تلفن و آدرس را دیده اند، نه تلفن میکنند و نه وب سایت را چک میکنند

بیلبورد رسانه ای ست که برای برندسازی و ساپورت اطلاع رسانی پیام کمپین استفاده می شود و نمیتوان بار بیشتری را بر گردن آن انداخت . اگر شما میخواهید با مخاطبتان گفتگو داشته باشید و اطلاعات بیشتری را به او بدهید، بایستی از رسانه های پرینتی و دیجیتال یا حتی تلویزیون استفاده کنید.

بطور کلی اگر از بیلبورد بجز هدف انتقال یک پیام کوتاه استفاده میکنید، این رسانه را اشتباه انتخاب کرده اید مگر اینکه کل پیام شما اعلام آدرس وب سایت یا شماره تلفنتان باشد!

3-   باهوش باشید اما نه زیادی

یک آرت ورک تکراری ، مورد بی توجهی قرار میگیرد. یک طرح هوشمندانه توجه مخاطب را جلب میکند و اگر شما بک برند با هوش باشید که طرحی خلاقانه دارید می توانید مخاطبین زیادی را به خود جلب کنید اما تا همین اندازه کافیست اگر معمای پیچیده ای را در قالب یک بیلبورد طرح کنید و از المان های عجیب یا استعاره های نامفهوم استفاده کنید، قطعا مخاطب ذهنش را با شما درگیر نمیکند. برخی ها می گویند پیام های تبلیغاتی باید شبیه پازل باشد که مخاطب با حل کردن آن حس خوبی به دست بیاورد اما این بازی را خیلی برای بیلبورد پیچیده نکنید!

انتظار نداشته باشید مخاطبین شما آی کیو انیشتین داشته باشند و برای حل کردن معمای ویژوال شما دچار چالش شوند. قرار نیست شما آنها را دست بیاندازید و ثابت کنید که چقدر از آنها باهوش ترید!

آناهیتا جلوه